Реформа матиме успіх, коли в неї повірять люди

Завершується 2015 рік, який увійде в історію як рік реального старту реформи місцевого самоврядування та децентралізації влади. Як відомо, на Житомирщині цей процес підтримали жителі 49 місцевих рад, або 152 села та селища із семи районів. На сьогодні утворено 9 об’єднаних територіальних громад, у яких 25 жовтня обрано місцеві органи влади.


З яким настроєм зустрічатимуть Новий рік жителі цих громад? Які випробування чи, навпаки, приємні сюрпризи чекають на них? Чи готове населення інших сіл та селищ області далі гуртуватися та об’єднуватися?


З цими та іншими запитаннями напередодні Нового року ми звернулися в Офіс реформ у Житомирській області. На них відповів директор - Роман Слідзевський.

 


- Романе Марціновичу, 9 об’єднаних територіальних громад на Житомирщині – багато це чи мало?


- Справа не в кількості, а в тому, що процеси реформування місцевого самоврядування шляхом створення спроможних територіальних об’єднань для передачі владних повноважень та ресурсів з центру на місця розпочалися і відбулися добровільно.


Варто згадати, що донедавна про децентралізацію влади ми тільки чули, багато обговорювали Концепцію реформування місцевого самоврядування, але, чесно кажучи, ніхто й подумати не міг, що дійде до практичної її реалізації. Старт взяли із прийняттям на початку нинішнього року Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» та Методики формування спроможних територіальних громад. Для узгодження дій між владою та громадою розпочав свою роботу Офіс реформ. Підписано Меморандум між Асоціацією міст України та Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.


Ми всі включилися у цей процес і, подолавши непростий шлях досягли результату. Але якби не було бажання сільських та селищних голів, якби не активна життєва позиція жителів територіальних громад, у нас би нічого не вийшло. Попри опір противників реформи ми відчували підтримку людей. І це нас надихало. Бо реформа має успіх, коли в неї вірять люди.


- У чому Ви, як керівник Офісу реформ, вбачаєте основну заслугу експертного середовища у процесах об’єднання територіальних громад?


- Хочу наголосити, що формування спроможних об’єднаних територіальних громад в області – це наша спільна заслуга: обласної державної адміністрації, обласної ради, керівників виконавчої влади на місцях, органів місцевого самоврядування, депутатів місцевих рад, представників громадськості, які побачили в реформі шлях виходу з «глухого кута» для української глибинки. А також ЗМІ, які допомогли донести корисну інформацію до людей про суть, переваги та перспективу децентралізації при об’єднанні територіальних громад. І сьогодні, користуючись випадком, я дякую всім за це.


Офіси реформ виступили своєрідною зв’язковою інституцією між органами влади та громадою у реалізації перших кроків реформ: роз’яснення, інформування, консультування, організації роботи з розроблення та схвалення проектів перспективних плані. Житомирська обласна рада в другою в Україні після Дніпропетровської прийняла рішення про схвалення проекту перспективного плану.


- Ви сказали, що існував певний спротив реформам. Хто найбільше не хотів змін?


- Чим далі просувається реформа, тим більше у неї прихильників. Причому на різних рівнях і серед різних категорій населення. Я не хочу сьогодні загострювати увагу на тих, хто свого часу публічно не підтримував об’єднання територіальних громад і навіть виступав проти. У період, коли починалися ці процеси, була інша політична ситуація, наближалися місцеві вибори. Дехто хотів на певному протистоянні зібрати політичні дивіденди. Хтось принципово не хотів нічого змінювати, бо так, як було, зручніше та звичніше. А після виборів наступило певне затишшя. Сільських та селищних голів обрали або переобрали. Навіщо щось змінювати? Можна поки що спостерігати, як житимуть жителі у територіальних громадах, які об’єдналися. Але хочу зазначити, що відсторонюватися від упровадження реформ довго не доведеться. По-перше, потрібно виконувати Закон, а, по-друге, життя вже диктує нові вимоги.


- Романе Марціновичу, коли нові об’єднані територіальні громади зможуть поділитися своїми корисними практиками?


- Сьогодні в цих територіальних громадах активно триває процес становлення. Формуються виконкоми рад, виходячи із характеру, завдань, викликів та фінансової спроможності, приймаються Статути, визначаються пріоритети розвитку, розробляється бюджет громад на наступний рік та багато іншого. Одне слово, кипить робота. Голови громад опановують нові обов’язки. Адже з 1 січня їм доведеться напряму співпрацювати з Міністерством фінансів України, вчитися заробляти та витрачати кошти, самим організовувати життєдіяльність людей на більшій території, реалізовувати проекти інфраструктурного розвитку, брати участь у конкурсах. За підрахунками фахівців, у 9 ОТГ області після об’єднання прогнозний обсяг додаткових доходів у 2016 році становитиме 32 млн. грн.


Тим часом сьогодні у 303 сільських та селищних рад із 631, а це майже половина, не вистачає на утримання апаратів управління органів місцевого самоврядування.


Дехто з керівників ОТГ більш досвідчений, далекоглядніший і вже працює на перспективу, складає проекти, залучає інвесторів, а дехто – менше. Але ніхто із них не опускає руки. Депутати рад ОТГ, виконувачі обов’язки старост вже не є просто статистами, як раніше, а активними будівничими кращого життя для свого села чи селища.


У цьому особисто переконався, коли брав участь у роботі пленарних засідань сесій рад ОТГ. Депутати активно обговорюють і вирішують, як будуть далі працювати. Не бояться брати на себе відповідальність. Приймають на баланс майно, думають, як краще організувати центри з надання адміністративних послуг, доступну первинну медицину, роботу дошкільних закладів, молодшої школи, бібліотек, клубів тощо.


Разом з Офісом реформ з консультаціями, фаховими роз’ясненнями в ОТГ побували керівники провідних департаментів облдержадміністрації.


Який результат вийде, побачимо. Думаю, позитивний і дуже скоро. А оскільки вони перші, то я впевнений, матимуть вагому підтримку з боку держави. Прийнято пакет так званих децентралізаційних законів, які допоможуть їм швидше стати на ноги. Водночас, багато залежить від прийняття змін до Конституції України в частині децентралізації влади в другому читанні.

 

- Які ще досягнення роботи Офісу реформ на цьому етапі для Вас є визначальними? І які головні проблеми, крім певного спротиву реформі, існують?


- Дуже важливим, на мою думку, є ініціювання Офісом реформ внесення змін до перспективного плану формування спроможних територіальних громад Житомирщини, зокрема, по Тетерівській, Високівській, Дубрівській та Вишевицькій сільських ОТГ, які було утворено у невідповідності до раніше затвердженого КМУ цього документу. Як результат – об’єднані територіальні громади включені у Державний бюджет України на 2016 рік, і з 1 січня 2016 року вони, як і інші ОТГ, отримають нові повноваження та додаткові ресурси.


Найбільшою проблемою було те, що законодавча база виявилася дещо не підготовлено до реалій життя. Бракувало роз’яснювальних документів у практичній площині щодо провадження фінансово-господарської діяльності, реєстрації документів. Давалася взнаки і розбалансованість у провадженні єдиної політики на підтримку ОТГ з боку галузевих міністерств – освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, культури та інших. У зв’язку з цим, особливо на першому етапі роботи рад ОТГ, чимало запитань виникало через передачу на баланс ОТГ майна. Впевнений, ці питання обов’язково будуть позитивно вирішені.


- Романе Марціновичу, які наступні кроки в упровадженні реформ? І чи готові сьогодні до об’єднання жителі територіальних громад?


- У нас є два роки, щоб завершити перехідний період і закласти фундамент нового адміністративно-територіального устрою. Перший етап адміністративно-територіальної реформи стартував з першими місцевими виборами в об’єднаних територіальних громадах 25 жовтня цього року.


Сьогодні ми вступили у другу фазу. Сподіваємося, до жовтня 2017 року процес об’єднання пройдуть всі територіальні громади.
У 40 майбутніх територіальних громадах із 59, які включені у проект перспективного плану, вже ініційовано процес до об’єднання. У 30 із них (або 181 місцева рада) прийняли рішення про надання згоди на об’єднання.


Сьогодні активно ці процеси відбуваються в Баранівському, Попільняському, Новоград-Волинському, Олевському, Житомирському та інших районах. 12 територіальних громад області (понад 80 нині діючих рад) отримали позитивний висновок облдержадміністрації про відповідність поданих матеріалів рад щодо добровільного об’єднання територіальних громад Конституції та законам України.


- Ваші побажання жителям територіальних громад Житомирщини напередодні Новорічно-різдвяних свят.


- Дуже сподіваюся, що 2016 рік – рік відзначення 25-річчя відродження Української незалежності, стане справді переламним для нашої держави. І люди у кожній територіальній громаді області – від великого міста до маленького села – відчують себе заможнішими, щасливішими та вільнішими. Адже для того, щоб стати європейськими українцями, Європу, а точніше європейські стандарти демократії та якості життя потрібно запроваджувати на своїй маленькій батьківщині, у тій громаді, де живеш. А держава для цього дає інструменти та важелі.


Бажаю усім міцного здоров’я, щастя, добробуту, любові, єдності, згуртованості, миру та віри у гарне майбутнє України!

 

Інтерв’ю провела Оксана Михайленко

 

 

                     

Електронні закупівлі

Децентралізація

Детінізація доходів громадян та зайнятості населення

Телефонний довідник

Рада регіонального розвитку

 

До уваги переселенців

 

Соціальний діалог

 

Звіт про використання бюджетних коштів

Стратегія розвитку Житомирської області на період до 2020 року

Звіти про виконання завдань Державної стратегії регіонального розвитку

Регуляторна діяльність

Дошка оголошень

Книги пам'яті

Звіт про виконання Державного бюджету

Моніторинг та оцінка результатів діяльності районних державних адміністрацій та міськвиконкомів рад міст обласного значення

Центральна виборча комісія

Державний реєстр виборців